Buienradar viraal….

Afgelopen zaterdag zette ik een berichtje op twitter om onze Open Dag extra onder de aandacht te brengen. De tweet was voornamelijk grappig bedoeld maar ook om mensen een stukje visie van De Vallei mee te geven. Er volgden vele retweets. En het bijbehorende plaatje ging een eigen leven leiden. Dit werd nog eens versterkt door het initiatief van www.oSchermafbeelding 2014-11-18 om 14.46.30nderwijs2032.nl

De Vallei heeft een schoolconcept waar naast basisvaardigheden als rekenen, lezen en schrijven ook 21e eeuwse vaardigheden als ondernemerschap, sociale verantwoordelijkheid, informatieverwerking, organiseren, etc geleerd worden. Juist het verwerven van deze vaardigheden geven Democratisch Onderwijs haar meerwaarde.

Het antwoord van Ida laat dit prachtig zien.

Ida zit elke donderdag bij mij in de topografie les. Al anderhalf jaar. Daar heeft ze zelf voor gekozen. Ida kiest zelf van welke gebieden ze topografie wil leren. Vorige periode haalde ze een 10+ voor Europa.

Op De Vallei leren we kinderen zelf na te denken. Ida neemt niet klakkeloos over wat er wordt gezegd, ze denkt zelf na en durft daarbij verder te denken dan de antwoorden die gegeven worden.

We hebben hartelijk gelachen om haar antwoord. En gesproken over nieuwsvergaring en -verwerking. Verdieping door dialoog. En ja, het is verkeerd gespeld. En inderdaad, ‘weer’ is iets anders dan ‘klimaat’. En nee, het was geen toets, het was gewoon een opdracht uit de Bosatlas. En al was het een toets. Ida laat graag zien wat ze kan. Omdat ze er zelf voor gekozen heeft.

Meepraten?
Draag gerust bij!