10 jaar Vallei

We schrijven 2005. De officiële start van onze school. Tien jaar later zijn we vijf (!) keer verhuisd en overleefden we twee particuliere-school-periodes. Nu, 2015, hebben we een eigen gebouw, een tweede bekostiging op zak en een bevlogen team dat dagelijks 151 kinderen vernieuwend onderwijs biedt.

Dit is best bijzonder.

Waarom?

Omdat 15 jaar geleden (toen startten we onze voorbereidingen) ‘men’ heel kritisch was over onderwijs waar eigenaarschap centraal staat. Er was veel weerstand.

We hebben hard gewerkt om ons onderwijs visueel te maken. Door een eigen leerlingvolgsysteem te ontwikkelen, door internet te spammen, door veel lezingen te geven en te blijven vertellen wat er op school gebeurt. Continue.

Voorzichtig durven we te stellen dat de publieke opinie veranderd lijkt te zijn. Mensen staan meer open voor andere vormen van onderwijs. Ook in de economie wordt eigenaarschap een steeds belangrijker goed. Met het komen en gaan van iederwijsscholen en andere kleinschalige, waardevolle initiatieven zien we dat democratische scholen zich steeds steviger in het onderwijsaanbod verankeren. Samen met De ruimte zijn we nu de grootste democratische school in Nederland. De Vallei is de enige school met overheidsfinanciering.

We vieren dit alles met een openbaar feestje op woensdag 23 september  van 11.00 – 17.00 met een luchtkussen en oud-hollandsche spelen. Ere gasten zijn de bewoners van Driel.