Verder door vragen

Je stelt vragen omdat je de wereld om je heen wil begrijpen. Kleine kinderen vragen de hele dag naar hoe hun leefwereld in elkaar zit. Ze zijn één en al verwondering. Als je de kans krijgt vragen te stellen voordat je ongevraagd met antwoorden geconfronteerd word, blijf je je hele leven verwonderen over de wereld.

Bij een vraag wat uit jezelf komt, ben je heel gemotiveerd om het antwoord te horen of te vinden. Achter elk gevonden antwoord zit alweer een nieuwe vraag. Het zal je minder tijd kosten dingen te leren, dan wanneer je geen vraag zou hebben. Vragen geven richting aan het denkproces en helpt een kind om zijn persoonlijkheid vorm te geven.

Vragen om hulp

Geen kind zal zijn ontwikkelingsproces alleen doorbrengen. Iedereen heeft een ‘leraar’ nodig die hem op weg helpt. Iedereen kan je leraar zijn, een begeleider, je speelkameraad of een ouder. (Zoals Leonardo da Vinci zei: “Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen waar ik niks van kon leren”.) Iedereen weet en kan wel iets. Je vraagt hulp als je de kennis of vaardigheid van een ander nodig hebt. Anderen stellen ook vragen aan jou en zo kun je anderen weer met hun vragen verder helpen. Begeleiders op de school zullen misschien alles weten, maar kunnen je wel helpen bij het zoeken naar antwoorden.

Verder dóórvragen

Verder dóórvragen is een onderdeel van het ‘actief luisteren’ van Thomas Gordon. Soms weet je zelf het antwoord op je vraag en helpt de ander je door verder door te vragen. Verder doorvragen helpt ook om de vraag achter de vraag te zoeken en daardoor steeds dichterbij te komen bij wat je werkelijk beweegt.

Als school stellen we ons zelf ook vragen. Zijn we nog wel op de goede weg? Hebben kinderen genoeg aanbod of weten waar de behoefte van leerlingen liggen. Deze verdiepingsvragen bespreken we tijdens verkiezingsdagen of een studiedag. Besluiten hierover nemen we sociocratisch.