Persbericht: NIEUWE DEMOCRATISCHE basisschool Overbetuwe

Stichting Democratisch Onderwijs De Vallei Opent in augustus 2014 de deuren van een NIEUWE DEMOCRATISCHE basisschool in de gemeente Overbetuwe.

Op een democratische school hebben alle leerlingen en leerkrachten een gelijkwaardige stem over hoe het onderwijs wordt vormgegeven. Hiermee creëren zij op een actieve manier hun eigen (krachtige) leeromgeving. Schoolafspraken worden in een wekelijkse schoolvergadering gemaakt.

Behalve zelfstandigheid en zelfredzaamheid wordt op een democratische school ook de ontwikkeling van eigen verantwoordelijkheid bevorderd. Naast basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen leren kinderen ook met elkaar beslissingen te nemen en onderbouwen, vergadertechnieken, conflicthantering en budgetbeheersing.

In augustus 2014 is Nederland een levendige plek rijker, vol ontwikkelingsmogelijkheden op allerlei gebieden.

Een NIEUWE Democratische basisschool:

• Bekostiging door de overheid per 1 augustus 2014;
  • Onderwijs op basis van http://www.natuurlijkleren.net/
  • Een beproefd onderwijsconcept, zie inspectierapport De Vallei
  • De school bestaat uit één groep van verschillende leeftijden.
  • Ruimtes zijn ingedeeld naar activiteit.
  • Activiteiten en lessen ontstaan vanuit de inspiratie van kinderen en/of leerkrachten.
  • Hierbij wordt uitgegaan van meervoudige intelligentie en talenten.
  • Samen met de kinderen wordt elke periode een lesrooster gemaakt waarin de wensen van de kinderen verwerkt worden.
  • Leerlingen worden nauwgezet gevolgd met http://www.spectrovita.nl/leerlingvolgsysteem
  • Conflicten worden binnen een veilige omgeving in de onderzoekskring a.d.h.v. Thomas Gordon methode besproken.
  • Onze visie op onderwijs wordt door groot scala van wetenschappelijke inzichten en onderzoeken ondersteund.
  • Aangesloten bij www.eudec.org en www.democratischescholen.nl

Meer weten? Democratisch onderwijs in de praktijk zien?

info@natuurlijkleren.net

www.basisschooldevallei.nl