Een wachtlijst?

Jarenlang waren we een piepklein vernieuwingsschooltje. Nu groeien we zo hard dat we een wachtlijst hebben.

Basisschool De Vallei is gehuisvest in een prachtig mooi schoolpand in Driel. We gebruiken vier ruime lokalen, een aula en een aantal kleinere ruimtes. Volgens wettelijke normen is er in dit deel van het gebouw plek voor 144 leerlingen. We tellen nu 170 kinderen en waarschijnlijk 180 aan het eind van de maand.

De gemeente is verplicht, vóór januari 2017, extra huisvesting te realiseren. Momenteel wordt een aantal ruimtes van hetzelfde gebouw verhuurd aan een andere gebruiker. De totale oppervlakte van het gehele gebouw biedt plek aan 196 leerlingen.

Om bestaansrecht te verwerven zullen we doorgroeien tot maximaal 200 leerlingen. Meer kinderen kunnen (en willen) we op deze locatie, in dit gebouw niet ontvangen.

Vast onderdeel van het aannameproces van kinderen is het draaien van kijkdagen. Deze maand hebben we 12 kijkkinderen en in mei nog eens tien. Aan het einde van het schooljaar stromen een paar kinderen door naar het Voortgezet Onderwijs maar doordat in de komende maanden er ook weer peuters bijkomen, is er een wachtlijst ontstaan. Dit vinden we spijtig, want we gunnen ieder kind Democratisch Onderwijs.

Het starten van een depandance elders in de gemeente Overbetuwe behoort tot de opties. Maar dat is toekomstmuziek. Na enkele hectische jaren van verhuizen, teamuitbreidingen en leerlingengroei kiezen we bewust voor kwaliteit en zorgvuldigheid, voor rust en stabiliteit.

Dus ja, voor het eerst in onze 10-jarig bestaan hebben we een wachtlijst voor de basisschool (Op VO De Vallei is genoeg plek) We moeten er zelf nog het meest aan wennen….