Lessen op De Vallei zijn afgestemd op de behoeftes van de leerlingen; Spelend, Ontdekkend of in Meesterschap, ingeroosterd of spontaan, individueel of in groepjes, gepersonaliseerd of coöperatief. Intrinsieke motivatie als onvermoeibare kracht. Leerkracht en studieruimte met leermateriaal zijn de gehele dag toegankelijk. Kinderen leren van elkaar; oud van jong en vica versa. We dagen leerlingen uit om deel te nemen aan het schoolproces, door leeractiviteiten, spelen, formele lessen, lezen, workshops en activiteiten. Mensen uit het bedrijfsleven, mensen met speciale talenten of gepassioneerde hobbyisten verrijken ons aanbod door het geven van workshops. Op eigen initiatief of uitgenodigd door de leerlingen vormen ze een extra leerbron.

Van papier maken tot karate, van glasfusie tot luchtrakketten, van smaaklessen tot filmen, van kooklessen tot …, van ….