Vormgeven van verlangens

Om je verlangens te kunnen vormgeven is het nodig dat: 

  • Ouders en school vertrouwen op je vermogen jezelf te ontwikkelen.
  • Je je vrij voelt je eigen weg te volgen.
  • Je geïnspireerd wordt door een rijke omgeving.

 

Leerlingen kunnen experimenteren met wat hun hart hen ingeeft. Zo leren zij wat ze belangrijk vinden in hun leven en hoe ze dat kunnen bereiken. Verlangens geven dé betekenis, en daarmee de emotionele ingang voor het leerproces (‘Koop een auto op de sloop’ van Alex van Emst).

Op school gaan we er vanuit dat elk kind alles tot zijn beschikking heeft om vorm te geven aan zijn verlangens (wensen). Soms moet je wel moeite doen om iets voor elkaar te krijgen. Als je graag een naar een duur pretpark wil of duur speelgoed, dan kun je daartoe geld reserveren van het budget. Geld reserveren doe je door een motie in de schoolvergadering in te dienen. Het kan zijn dat uit de schoolvergadering komt, dat men niet consent is met het budget, maar dat is besloten eerst een sponsorloop te organiseren. 

Een ander voorbeeld is de wens meer te weten te komen over fotografie. Dit kan je realiseren door (samen met je coach of mede leerling) op zoek te gaan naar een expert binnen de school, informatie op internet of het inschakelen van een professionele fotograaf.

Dit vormgeven van verlangen doe je soms alleen, maar meestal samen met anderen. Lukt het je niet zelf, dan zul je actief om hulp moeten vragen. Soms moeten er heel wat obstakels overwonnen worden, maar uiteindelijk word je verlangen werkelijkheid. 

 

Door naar het laatste pedagogische uitgangspunt: Verder door Vragen

Benieuwd naar wat we zoal doen? Laat je email-adres achter.



Uit de praktijk: