Verder door vragen

Je stelt vragen omdat je de wereld om je heen wil begrijpen. Kleine kinderen vragen de hele dag naar hoe hun leefwereld in elkaar zit. Ze zijn één en al verwondering. Met vragen over de wereld, blijf je je je hele leven verwonderen over de wereld.

Bij een vraag over iets dat uit jezelf komt, ben je heel gemotiveerd om het antwoord te horen of te vinden. Achter elk gevonden antwoord zit alweer een nieuwe vraag. Met een vraag die uit jezelf komt, kost het je minder tijd dingen te leren. Vragen geven richting aan je denkproces en dat om je persoonlijkheid vorm te geven.

 

Vragen om hulp

Geen kind zal zijn ontwikkelingsproces alleen doorbrengen. Iedereen heeft een ‘leraar’ nodig die hem op weg helpt en dat kan iedereen zijn. Een begeleider, je speelkameraad of een ouder. (Zoals Leonardo da Vinci zei: “Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen waar ik niks van kon leren”.) Iedereen weet en kan wel iets. Je vraagt hulp als je de kennis of vaardigheid van een ander nodig hebt. Anderen stellen ook vragen aan jou en zo kun je anderen weer met hun vragen verder helpen. Begeleiders op de school zullen misschien niet alles weten, maar helpen je wel helpen bij het zoeken naar antwoorden.

 

Verder dóór vragen

Verder dóór vragen is een onderdeel van het ‘actief luisteren’ van Thomas Gordon. Soms weet je zelf het antwoord op je vraag wel, maar helpt de ander je door verder door te vragen. Verder doorvragen helpt ook om de vraag achter de vraag te zoeken en daardoor steeds dichterbij te komen bij wat je werkelijk beweegt.

 

Als school stellen we ons zelf ook vragen. Zijn we nog wel op de goede weg? Is er genoeg aanbod of zien we de behoefte van leerlingen wel voldoende? Deze verdiepingsvragen bespreken we tijdens verdiepingsdagen of een studiedag. Besluiten nemen we sociocratisch.

Benieuwd naar wat we zoal doen? Laat je email-adres achter.



Uit de praktijk: