Het team

Naast alle gangbare vakken van de basisschool zijn we ook gespecialiseerd op diverse gebieden. We zijn bekwam in het gedifferentieerd inzetten van verschillende leer- en werkvormen. Onze begeleiding stemmen we af op de Meervoudige Intelligentie. Regelmatig wordt ons team versterkt met vrijwilligers, ‘experts van buiten’ en stagiaires.

Dorothé Volckmann (Leerkracht, P&DorotheO-er, BHV* ) Dorothé is mijn naam. Of Dootje. Of Do. Kinderen noemen me vooral Dootje. Ik ben oorspronkelijk van P&O afkomst, maar naast lijstjes en schemaatjes, ben ik ook gek op kindjes, schrijven en broodjes zalm. Op zoek naar de drijfveren van mensen was de overstap naar onderwijs, ruim 10 jaar geleden, onvermijdelijk. So here I am. Meebouwen aan de school vind ik gaaf. Hiermee wordt een diep verlangen om een bijdrage te leveren aan de vrije en eigenzinnige ontwikkeling van kinderen bewaarheid. Ik geloof er stellig in dat kinderen hun eigen wijsheid op aarde meenemen. Ik help dan ook graag mee aan het creëren van een veilige leeromgeving waar ze kunnen opgroeien tot raakbare, krachtige volwassenen die hun eigen pad volgen. Ik doe graag waar ik goed in ben; structuur aanbrengen, visie vormgeven, schrijven en ‘dingen’ bedenken. Wat feitelijk neerkomt op een boel PR en communicatie. En daarmee kom ik altijd tijd tekort. En handen. Met drie jonge kindjes zorg ik ook nog eens voor de aanwas vanaf de onderkant van de school. Ik doe mijn best.
EstherEsther Snelders (Intern Begeleider, Leerkracht, Coach, BHV*)Ik werkte al jarenlang in de zorg voor verstandelijk gehandicapten en deed dit met grote inzet. Voordat ik in de zorg ging werken ben ik een aantal jaren als leerkracht werkzaam geweest. Gedreven door de innerlijke vraag of de zorg voor gehandicapten, de opvoeding van kinderen én het geven van onderwijs, zoals het in deze maatschappij is bedacht, gebracht en verwacht wordt, wel iets toevoegt aan de kwaliteit van iedere betrokkene ging ik op zoek naar ander werk. Rond 2005 viel mijn oog op een advertentie over De Vallei waarin mensen met een PABO diploma werden gezocht. Nadat ik De Vallei gevonden had, en daarmee dus alle mensen die erbij horen, had ik het gevoel dat deze school weleens zou kunnen zijn wat ik al jaren zocht. Een plek waar mensen samen leven en leren, met ruimte voor behoud van ieders integriteit, een plek waar ik zelf ook zou kunnen leren, c.q. loslaten. Ik werk inmiddels sinds de start van de school op De Vallei. Het gevoel wat ik toen had, dat deze school weleens zou kunnen zijn wat ik al jaren zocht, is verankerd.

   Esther Snelders 

 

 

Maaike van Mourik (Directeur, leerkracht, BHV*)

Maaike

Ik heb Biologie gestudeerd in Wageningen. Tijdens mijn studie begon ik mijn eigen kunstenaarsbedrijf waarbij ik destijds voor particulieren en bedrijven muurschilderingen, illustraties en websites maakte en ander reclamemateriaal ontwierp. In die tijd werd ik moeder van twee kinderen. Sindsdien houd ik me bezig met onderwijs en in het bijzonder Natuurlijk Leren. Nadat ik ervaring had opgedaan bij twee verschillende particuliere scholen nam ik het initiatief om een eigen bekostigde school op te starten. Dat is De Vallei geworden, een democratische school, die in 2005 in Renkum startte. De afgelopen jaren ben ik actief bezig geweest om samen met het team het concept door te ontwikkelen en doe ik mijn best om democratisch onderwijs stevig op de kaart van Nederland te zetten.

 

 

 

 

Inge Nijhuis(Coach, BHV*)

Nadat ik drie jaar in het traditionele onderwijs had meegedraaid, stapte ik over op vernieuwingsonderwijs, omdat mijn hele lijf ‘JA’ riep op het moment dat ik er over hoorde. Natuurlijk leren voelt voor mij helemaal Natuurlijk! Zelfs zo natuurlijk dat ik vervreemde van het reguliere onderwijs, waarin ik altijd prima meedraaide, als kind en jongere tot voor een paar jaar geleden. Ik liep in de pas die van me werd verwacht. Ook met plezier, maar minder echt als ik terugkijk. Minder bij mezelf, want ik wist bijvoorbeeld geen keuze te maken voor een vervolgopleiding en beredeneerde simpelweg dat woninginrichting geschikt zou zijn, omdat ik dan zelf een bedrijf zou kunnen beginnen en omdat ik mijn creativiteit daarin kwijt kon. Na 4,5 jaar meehobbelen en vervolgens diploma-loos werk zoeken en niet vinden, werd ik verrast door het bestaan van de 21+ regeling: een toelatingsexamen voor het HBO. Opnieuw in beraad met mijn interesse kwam ik weloverwogen en hartelijk tot de keuze voor leerkracht. Dankzij mijn levendige ervaring in dit onderwijs zie ik de nood-roep van de kinderen des te beter. “Ze weten beter wie ze zijn en wat hen motiveert dan wij, als goedbedoelende buitenstaanders”. Het enige dat ik wil, is bijstaan in hun ontwikkeling. Vol vertrouwen en enthousiasme samen leren, samen leven…

 

 

Katrin Brait(Leerkracht, coach, BHV*)

Mijn naam is Katrin en ik ben van oorsprong Oostenrijkse. Een uitwisselingsprogramma via de Weense Pabo heeft mij naar Nederland gebracht. Mijn opleiding heb ik toen afgemaakt en ook mijn Nederlandse lesbevoegdheid gehaald. Alleen had ik geen zin om les te gaan geven. Pas later werd mij bewust dat ik het te moeilijk vond kinderen dingen te laten doen waar zij en uiteindelijk ook ik geen zin in hadden. Toen ik na mijn verhuizing drie jaar geleden met mijn dochters naar ‘De Vallei’ kwam was dat dan ook een verademing en heb ik al snel mijn

liefde voor het onderwijs hervonden. Nu ontdek ik samen met de kinderen en mijn collegas elke dag opnieuw hoe ‘leren’ gaat en geniet ik van het ‘samen school maken’. Ik vind het geweldig om leerprocessen te observeren en te begeleiden en daarbij uit te zoeken wat iemands passie of drijfveer is. Bij mij zijn het de paarden en de natuur en

dat probeer ik dan ook het onderwijs in te brengen. Naast het coachen van kinderen geef ik yogalessen, lessen in Duits en Engels, kook ik met de kinderen, verzorg ik de tuin en begeleid ik meestal kinderen die naar buiten willen. Ook ben ik verantwoordelijk voor de eerste contacten voor en het coachen van mensen die graag op ‘De Vallei’ iets willen komen doen.

 

 

 

 

Jolien Pollet(pedagoog, intern begeleider, coach)

Ik ben Jolien, woon in Arnhem en voel me helemaal thuis De Vallei. Het is vooral de combinatie van het werken met de kinderen en het werken achter de schermen die het voor mij zo briljant maakt. Als ik de school binnen kom, weet ik niet hoe de dag zal verlopen, en dat is geweldig; er kan van alles ontstaan. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik me verbaasd heb over iets, en dat houdt me scherp. Als pedagoog wil ik graag op een basisschool werken. Door binnen te lopen bij de Vallei viel er voor mij een boel op zijn plaats. Het is eigenlijk zo logisch; een kind vanuit zijn eigen ontwikkeling op een natuurlijke manier laten leren. In zijn eigen tempo, op zijn eigen manier. Democratisch onderwijs heeft mij nieuwsgierig gemaakt. Meedenken, meehelpen aan die vertaling van beleid naar werkvloer, ondersteunen en begeleiden. Dat is wat ik bij de Vallei graag wil doen. Net dat verschil kunnen maken, samen met de school. Daar word ik blij van.

 

 

 

Jackie Boogerd (Pedagogisch medewerker BSO/ PSZ, BHV*)

Na mijn opleiding aan het CIOS (Centraal Instituut Opleiding Sportleiders) in Arnhem ben ik al snel in de kinderopvang gaan werken. Samen met een compagnon heb ik een aantal jaren in Wageningen Kinderdagverblijf Kinderkunst gerund. Dit was goed voor ruim 15 jaar ervaring en plezier in de kinderopvang. Reggio Emilia , kinderen volgen in hun eigen ontwikkeling, kinderen veel aanbieden zonder de verplichting deel te nemen waren belangrijke peilers bij Kinderkunst.

Op zoek naar een school voor onze drie kinderen vond ik bij De Vallei veel herkenning van de visie op een manier waarop we ook bij Kinderkunst werkten. Inmiddels ben ik niet alleen als ouder betrokken, maar draai ik ook de BSO op dinsdag en donderdag. Binnenkort zullen we ook een aanvraag indienen voor een peuterspeelzaal.

 

 

*| BHV = Bedrijfshulpverlening, levensreddende hulp (EHBO), brand blussen en ontruiming.

Benieuwd naar wat we zoal doen? Laat je email-adres achter.



Uit de praktijk: