“We willen naar De Efteling.” Drie jongens staan voor mijn bureau. “Oké, hebben jullie al gekeken hoeveel budget er dit jaar nog is voor excursies en uitstapjes?” “Nou, niet echt”, zegt Ricky (11). “Dan stel ik voor dat jullie eerst een plan maken. Welke kinderen willen allemaal mee? Hoeveel kosten de kaartjes? Met hoeveel auto’s moeten we rijden? Hoeveel zijn dan de reiskosten? Houd er rekening mee dat de reiskosten voor de heen- en terugreis worden berekend. Je moet met dat plan in de excursiecommissie geld uit het budget aanvragen. Als iedereen akkoord gaat, kun je het gaan regelen. “Oké”, roept Ricky enthousiast. De jongens verdwijnen en gaan aan de slag.

’s Middags zie ik dat ze buiten een tafel hebben neergezet, waar een lijst op ligt van de kinderen die meewillen. Ik vraag wat ze aan het doen zijn. “Nou”, zegt Jeroen (12), “De Efteling is hartstikke duur. Als we bonnen sparen van de supermarkt, kost een kaartje twintig euro. Dan is het nog te duur. We willen alle ouders van de kinderen die meewillen, vragen of ze voor hun kind een bijdrage willen betalen van 11 euro. Als ze dat willen, dan kunnen we het wel betalen uit het budget.” “Dus jullie doen een soort enquête om te onderzoeken of het mogelijk is?” “Eh, ja. Zoiets”, zegt Ricky. “Wat een goed idee”, zeg ik. “Zet mij maar op de lijst. Ik wil wel mee en ik wil ook wel voor mijn eigen kinderen 11 euro betalen.” Jeroen lacht en zet een kruisje bij de namen van mijn kinderen. Onderaan de lijst schrijft hij mijn naam in het vakje ‘leerkrachten die meewillen’.

Uit: Leren? Natuurlijk!

Leren doe je natuurlijk niet alleen maar in een schoolgebouw. Daarbuiten zijn eindeloos veel mogelijkheden om te leren. Leren verloopt niet alleen veel efficiënter als het gekoppeld is aan een praktijksituatie, de context zelf krijgt ook meer betekenis. Tarieven en openingstijden snap je als je ze nodig hebt voor een uitstapje naar de Efteling. Iedere leerling is bij ons in bezit van een museumjaarkaart. Excursies of museumbezoek vindt plaats op initiatief van leerlingen, teamleden of ouders. Musea in Nederland zijn geweldig. Er zijn interactieve,  waar je zelf van alles mag doen en ontdekken, educatieve, zoals Corpus, maar ook musea met spullen van vroeger, zoals het speelgoedmuseum, bakkerijmuseum en spoorwegmuseum. Schaatsen bij het Openluchtmuseum is een jaarlijks terugkerend uitje.

De foto’s zijn een greep uit de uitstapjes die we gemaakt hebben. 

[nggallery id=3]